پرتال سازمانی چیست؟ دنياي امروز دنياي ارگان هاي بهم پيوسته است جائي كه رفته رفته تبادلات مربوط به شبكههاي كامپيوتري و اينترنت باعث بروز توسعه شگرفي در زمينه ارتباطات انساني و اجتماعي مردم كره زمين خواهد شد. مردم رفته رفته از اينترنت و تلفن در جهت استفاده از خدمات شبانه روزي اجتماع بهره ميگيرند. امروزه در كشورهاي توسعه يافته جهان در واقع سايتهاي اينترنتي در دامنه وسيعي خدمات دولتي و خصوصي را در اختيار مشتريان و مراجعين خود قرار ميدهند، بطوريكه بر طبق آخرين بررسيها بيشتر از 60 درصد كاربران اينترنت در اين كشورها از خدمات سايتهاي وب سازمانهاي دولتي استفاده مينمايند. الكترونيكي كردن خدمات دولتي در اين كشورها امتيازات زيادي را براي دولت و مردم به ارمغان آورده است. اين امتيازات شامل كاهش مراجعات خسته كننده اداري، روانتر شدن خدمات اطلاعرساني و اجرائي سازمانها و در نهايت سودآوري بيشتر براي دولت و كشور شده است. بعلاوه با شفاف شدن لايههاي ارتباطي ميان دولت و مردم نيازهاي مردم به دقت و سرعت بيشتري به بدنه داخلي دولت وارد شده و در مدت زمان كوتاهتري پاسخ مييابد. در چنين محيطي نميتوان سازماني را مجزا از ساير سازمانها و مولفهها در نظر گرفت ، به زبان ديگر هيچ سازماني در خلا فعاليت نميكند. اغلب سازمانها جزئي از اجتماع پويائي از مشتريان ، شركاي تجاري ، تامينكنندگان و پرسنل سازمان ميباشند. ارتباطات ميان سازمان و خارج از سازمان بحدي رشدكرده است كه تنها ميتوان مرزي نامرئي را ميان اين دو بخش در نظر گرفت. از طرفي ديگر سازمان ها با مشكلات متعددي در بدنه عملياتي خود روبرو هستند كه اين مشكلات بطور عمده عبارتند از: § عدم وجود استراتژي و استاندارد تدوين شده سازماني براي ارائه خدمات § عدم وجود مديريت و برنامه ريزي كارا در خصوص منابع انساني و الكترونيكي سازمان § وجود روال هاي پيچيده و ناكارآمد در خصوص فعاليت هاي دروني سازمان مبتني بر پيچيدگي هاي ساختار اداري § ضعف ساختار در خصوص بكارگيري يك سيستم جامع الكترونيكي براي مديريت اطلاعات § وجود روال هاي ناكارآمد در خصوص ارتباط با مشتريان و شركاي كاري سازمان در سازمان ها پرتال سازماني به عنوان واسط كليه سيستم هاي سازمان قادر به ارائه اطلاعات و سرويس هاي سازماني به كليه مخاطبين سازمان ميباشد. در اين حالت سازمان از يك منظر براي مخاطبين معرفي ميشود و پرتال دسترسي سريعي را به اطلاعات ، نرمافزارها و سرويس هاي سازماني براي كليه استفاده كنندهگان مهيا ميسازد. در واقع مطابق با تعريف مدلسازان سازمان ، پرتال سازماني يك ميز كار الكترونيكي مبتني بر اينترنت است كه تمامي منابع و سرويس هاي لازمه در سازمان را در اختيار كاربران سازمان قرار ميدهد. گروههاي متفاوت مخاطبين با توجه به ساختار دسترسيهاي گروههاي مختلف اطلاعاتي سازمان ، اطلاعات مورد نياز و قابل دسترس خود را از سازمان بدست ميآورند و اين بدين معنا است كه هر گروه از مخاطبين ديدگاه مربوط به خود را از پرتال خواهند داشت. به طور کلی منابع اطلاعاتي ارائه شده از طريق پرتال سازماني عبارتند از : § مستندات توليد شده توسط پرسنل سازمان و قابل ارائه توسط سازمان براي مخاطبين § اطلاعات و سرويس هاي عملياتي از نرم افزارهاي سازماني نظير سيستم هاي مالي و امور مشتركين § سرويس هاي تجاري نظير فرآيندهاي فروش ، گزارش گيري § سرويس هاي اينترنتي نظير اخبار كاري ، آخرين نتايج عملكردهاي كاري و مالي § سرويس هاي مربوط به تبادلات اطلاعاتي در سازمان ميان پرسنل ، شركاي تجاري و مشتريان به همین ترتیب اهداف كلان ايجاد پرتال در سازمان ها به شكل زير بيان ميشود: - مدیریت مستندات و محتوا - توزیع روان اطلاعات - اتصال به نرم افزارهای سازمانی - ارائه سرویس های اطلاعاتی - مدیریت سیستم آسان تر - کاهش هزینه های زیرساخت IT بنظر ميرسد كه استفاده از پرتال مزاياي زير را براي هر گروه از استفاده كنندگان آن به ارمغان داشته باشد. § پرسنل و كاركنان سازمان · انجام عمده فعاليت ها از طريق يك درگاه واحد بعنوان ميزكار الكترونيك · كاهش هزينه آموزش براي كار با سيستم هاي مختلف · بهبود همكاري با ديگر پرسنل و گروههاي كاري سازمان · سرعت و سهولت انجام عمليات مورد نظر کاربر · كاهش هزينه در جستجوي اطلاعات § شركاي تجاري سازمان · دسترسي سريع به اطلاعات دقيق سازمان · امكان زنجيرهسازي فعاليت ها با استفاده از سرويسهاي عملياتي و اطلاعاتي پرتال § مشتريان و ارباب رجوع سازمان · استفاده از اطلاعات و سرويس هاي سازمان بدون نياز به آگاهي از ساختار هر يک از واحدهاي سازماني و ارتباطات داخلي آنها · سرعت و سهولت دسترسي به اطلاعات و جلب رضايت وي · سهولت ارتباط با مسؤولين مورد نظر در سازمان § سازمان · توسعه همكاري ميان پرسنل · ايجاد چهره يكسان از فرآيندهاي عملياتي متفاوت · كاهش هزينه آموزش · پشتيباني خودكار مشتريان · پشتيبان خودكار شركاي كاري پرتال چیست؟ مقدمه در سال های اخیر، پرتال به یکی از پیچیده ترین لغات تبدیل شده است به طوری که برای هر فرد تعریف خاصی دارد و همین مساله سبب سوتفاهم های زیادی در تعریف آن شده است . تعریف پرتال تعریف اولیه پرتال بسیار ساده است : مکانی که ساده ترین کاربران اینترنت با رجوع به آن بتوانند به راحتی از سرویس های متداول در اینترنت بهره مند شوند و یا اطلاعات مورد نیاز خود را در آن بدست آورند. در اکثر موارد پرتال به عنوان یک وب سایت با ویژگی های خاص شناخته می شود. این وب سایت می تواند یک واسط (Interface) بین کاربران و تعدادی وب سایت زیر مجموعه پرتال باشد و یا اینکه به عنوان وب سایتی واسط ، بین کاربران و اینترنت قرار گیرد یا به عبارتی پرتال دروازه ای است به سایت های دیگر و یا پرتال نقطه ورود کاربران به اینترنت است. کاربرانی که به پرتال مراجعه می کنند ، لزوما کاربران حرفه ای اینترنت نیستند. پرتال این توانایی را به کاربران می دهد که حتی کم تجربه ترین آنها بتواند از اطلاعات و سرویس های ارائه شده استفاده کند. برحسب نوع پرتال ، کاربران آن نیز متفاوتند و شامل کاربران معمولی ، مشتریان ، تولیدکنندگان ، کارمندان سازمان و... باشند . سرویس های متداول در اینترنت هر وب سایتی بر حسب نوع فعالیت کاری خود ارائه دهنده سرویس خاصی است. اما یک پرتال باید توانایی ارائه سرویس های عمومی نظیر سرویس پست الکترونیک رایگان ، اخبار ، توصیه های کاربردی و آموزشی متناسب با سازمان مربوطه ، جستجو در سایت های زیرمجموعه را داشته باشد. در پرتال های تجاری خدمات خرید و فروش آنلاین ، ارائه کاتالوگ و سیستم های پرداخت لحاظ می گردند. اطلاعات مورد نیاز یکی از ویژگی های پرتال دریافت اطلاعات از سایت های دیگر است. پرتال تنها دریافت کننده اطلاعات است و آنها را به اشتراک می گذارد. به عبارت بهتر پرتال ، اطلاعاتی که در سایت ها و پایگاه های مختلف وجود دارد را سازماندهی کرده و نمایش می دهد. در نظر داشته باشید که این اطلاعات باید استاندارد شده باشند . بنابراین : پرتال ، تولید کننده و مدیریت کننده اطلاعات نیست . پرتال ، استاندارد کننده اطلاعات نیست . پرتال ، یک وب سایت همه کاره نیست . به عبارت دیگر پرتال چهارچوبی است که اطلاعات و سرویس های منابع مختلف را کنار یکدیگر قرار داده و تحت یک طرح امنیتی ارائه می دهد. با استفاده از پرتال می توان به یکپارچه سازی سیستم های مجزا کمک کرده و کاربران را برای استفاده از خدمات موجود یاری داد.
|